جشنواره بین المللی خوارزمی و جشنواره جوان خوارزمی

جشنواره بین المللی خوارزمی و جشنواره جوان خوارزمی

جشنواره خوارزمی

جشنواره بین المللی خوارزمی

توضیح

هدف اصلی جشنواره خوارزمی حمايت از عالمان و فرهيختگان عرصه علم و فناوري، تقويت روح بررسي، تتبع و ابتكار در تمام زمينه هاي مختلف علمي، فني، فرهنگي و معارف اسلامي از طريق قدرداني و ارج نهادن بر مقام والاي پژوهشگران است بخش هايي از فرآيند حمايت از جامعه علمي و فرهيختگان كشور در سيماي برگزاري "جشنواره جوان خوارزمي" تجلي پيدا كرده است كه سابقه اولين دوره آن به سال 1378 شمسي برمي‌گردد

کی؟ کجا؟

مراسم تجليل از برگزيدگان بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي روز يكشنبه 11 اسفند ماه 92 در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي با حضور رييس محترم جمهوري اسلامي ايران برگزار شد

جشنواره جوان خوارزمي در آذرماه هر سال و در هفته پژوهش با حضور وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري برگزار مي شود

اخبار

در این مراسم دكتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و رئيس بنياد ملي نخبگان، دكتر رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی، اعضاي هيات داوران، اساتيد، پژوهشگران، فناوران و متخصصان شركت داشتند. از این میان 787 طرح ارايه شده به جشنواره، 16 طرح آن متعلق به پژوهشگران داخل كشور، پنج طرح از بخش خارجی و سه طرح از دانشمندان ایرانی مقیم کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکا به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند. در اين مراسم از دكتر مجيد سمیعی رئیس فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب به عنوان برگزیده ویژه تجليل به عمل آمد.
 

تاریخچه

پيشينه جشنواره بين المللي خوارزمي به سال 1365 برمي‌گردد، هنگامي كه تعدادي از مديران و كارشناسان سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران  طرح اوليه ايجاد تشكل و ساختاري براي اهداي جايزه سالانه به مخترعان، مبتكران و محققان برجسته كشور را با هدف تشويق و حمايت مادي و معنوي  از آنان ، در جلسات خود مورد بحث و گفتگو قرار دادند و پس از  بررسي و مطالعه جوانب،  اجراي  اولين دوره آن را در سال 1366 آغاز نمودند.

دوره اول جشنواره جوان خوارزمي (سال 1378)  با شركت طرح‌هاي دانش‌آموزي، دانشجويي و آزاد
                برگزار كننده : سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران
 
دوره دوم تا ششم جشنواره جوان خوارزمي (سال 1383-1379)

         برگزار كنندگان :    در بخش دانش‌آموزي ، وزارت آموزش و پرورش

                                     در بخش دانشجويي _ آزاد ، مركز تحقيقات سياست علمي كشور
 
 
دوره هفتم تاكنون  ( سال1384 تاکنون)
   برگزار كنندگان :   در بخش دانش‌آموزي ، وزارت آموزش و پرورش

در بخش دانشجويي _ آزاد ، سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران

جوایز پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

 

در بخش دانشجویی - آزاد این جشنواره ، رضا کاظمی ، محمد موفق ، محمد سلیمانی ، سروش صرافان صادقی ، علی رضا جوارش کیان ،محمد رضا بیگ محمدی ، عماد رجبی وینچه و جلال زروندی رتبه اول پژوهش های کاربردی را کسب کردند.

در بخش پژوهش های توسعه ای احسان ابراهیمی بسابی ، سید امیر حسین فقهی به طور مشترک رتبه اول را کسب کردند.

در بخش ابتکار هیچ یک از محققان جوان شرکت کننده در این جشنواره موفق به کسب رتبه اول نشدند

علی رضا عبدالکریمی و ایمان ابو حیدری کرمانی در زمینه برق الکترونیک رتبه اول در زمینه کامپیوتر امیر محمد نصراللهی و احسان اعظمی رتبه دوم در زمینه علوم زیستی فرشاد زارع رتبه اول را به خود اختصاص داد

همچنین در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی امین میرزا حسنلو ، سیما میرزا حسنلو ، سید محمود حسینی رتبه دوم در زمینه فیزیک و نجوم سید امیر رضا کمانه ، محسن محمود آبادی ، محمد حسن شایستگی ، رتبه دوم را کسب کردند

همچنین وحید رضایی اهری ، آذر مرادی ، نسترن قوی ، زهرا مصباح فلا تومی ، فائزه جعفری مقدم ، مهین بنی اسدی ، شیما سهیلی و هادی نیکپی سو ستانی رتبه سوم شیمی را به خود اختصاص دادند.

 

 

جوایز بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی

در این دوره از جشنواره در بخش پژوهش‌های بنیادی، پروفسور مجید سمیعی، جراح نام آور ایرانی مقیم آلمان به پاس تلاش‌های پیگیر در پیشبرد مرزهای دانش در جراحی مغز و اعصاب در جهان و تلاش برای ارتقای این دانش در ایران به عنوان برگزیده ویژه، حائز رتبه اول پژوهش‌های بنیادی شد و دکتر سید مجید محسنی ارمکی از دانشگاه شهید بهشتی با طرح نانواسیلاتور میکرو موج اسینترونیکی با مواد همسان گرد و دکتر فرشید رئیسی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر با طرح دستیابی به فناوری دیود سالیتانی بر پایه پیوند جوزفسون حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شدند.

دکتر محمدرضا پاکروان از شرکت پرتو تماس نوین هم رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی را با طراحی و ساخت سیستم انتقال نوری STM کسب کرد.

شبیه ساز کامل متحرک هواپیمای ایران 140 هم جایزه رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی را برای شرکت شبیه سازان ایمن به ارمغان آورد.

دکتر محمد صالحی ابرقویی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس هم با مطالعه جامع بیماری جاروک لیموترش در جنوب ایران رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی را کسب کرد.

امیردریادار دکتر حبیب الله سیاری با طراحی و ساخت ناوشکن جماران، حائز رتبه دوم پژوهش‌های توسعهیی شد و دکتر احمد شیخی از دانشگاه شیراز با طرح ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش حائز رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی شد.

همچنین دکتر محمدرضا آی با طراحی و ساخت سامانه‌های پزشکی گاما برای جراحی غدد لنفاوی، دکتر کورش وحدتی از دانشگاه تهران با توسعه فناوری‌های نوین در تکثیر و پرورش درختان گردو و سازمان صنایع دفاع با تدوین دانش فنی و راه اندازی خط تولید صنعتی پودر تنگستن، حائز رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی شدند.

بخش پژوهش‌های توسعه‌یی هم دکتر محمد مجید ابراهیمی از سازمان دامپزشکی با تولید واکسن زنده گامبورو، مهندس کورش شفیعی با تهیه ماده اولیه دارویی قرص نیترو گلیسیرین، دکتر امیرحسین بهروش با ارائه روش نوین تولید مدل مومی سبک در فرآیند ریخته گری دقیق پره توربین، شرکت صا ایران با ساخت موشک انداز ضد زره ذوالفقار و

محمد زارع طرزجانی با طراحی و ساخت خط تولید نخ BCF حائز رتبه یوم شدند.

مسعود فرقدانی از شرکت مهندسی نفت ابزار نیز با طرح کسب دانش فنی و راه اندازی خط تولید پیمانه گرها با جابجایی مثبت، عنوان برگزیده موفق در تولید ملی را کسب کرد.

در بخش ایرانیان مقیم خارج هم دکتر سیامک از دانشگاه استراسبورگ با طرح نسبی جدید در انسان حائز رتبه اول پژوهش‌های بنیادی و دکتر نادر باقرزاده از دانشگاه کالیفرنیا با تحلیل و طراحی کارآ با توان مصرفی پایین مبتنی بر شبکه تراشه حائز رتبه اول پژوهش‌های کاربردی شد.

در بخش دانشمندان خارجی جشنواره امسال هم دکتر ریچارد کامپتون از دانشگاه استنفورد با طرحی در حوزه نانوالکتروشیمی، رتبه اول پژوهش‌های کاربردی و دکتر اریک کلینیپتر با اثبات آنتی آروماتیسیته با اثر آنیزوتروپی و دکتر بن زانگ تانگ ازدانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ با طرح نشر القایی انباشتگی مولکولی رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی را کسب کردند.

دکتر دیوید ادواردز از دانشگاه کویینزلند با طرح شناسایی ژنوم گیاهان زراعی و دکتر لازلو روسیول از دانشگاه سمیل ویز با ارائه مکانیزم جدید و منحصر به فرد تنظیم GFR رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی را کسب کردند.

 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط