فرا رسیدن بهار در باغ موزه قصر

فرا رسیدن بهار در باغ موزه قصر

جشنواره نوروزی باغ موزه قصر

جشنواره نوروزی

توضیح

همزمان با فرارسیدن عید نوروز و سال نو باغ‌موزه قصر و کاخ نیاوران با برگزاری جشنواره نوروزی، پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و تاریخ بود جشنواره نوروزی با هدف پاسداشت آیین‌های پسندیده و سنت‌های اصیل اسلامی - ایرانی، افزایش نشاط اجتماعی شهر و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری کلانشهر تهران برگزار شد.

کی؟کجا؟

باغ موزه قصر (این باغ موزه در خیابان شریعتی، خیابان پلیس قرار دارد) و کاخ نیاوران این جشنواره را در ایام تعطیلات نوروزی 92 برگزار میکنند

اخبار

هنرمندان همزمان با برگزاری جشنواره نوروزی در کاخ نیاوران در قالب 15 غرفه، کاربردی‌ترین تولیدات خود را به نمایش می‌گذارند. در این نمایشگاه‌ها تولیدات رشته‌های گلیم، احجام چوبی، سراجی، حکاکی شیشه، معرق، منبت، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، نقاشی روی شیشه، سفالگری، قلمزنی، معرق چرم، تراش شیشه، شیشه دست‌ساز و همجوشی شیشه در معرض دید گردشگران نوروزی و علاقه مندان قرار می گیرد. این جشنواره با هدف عرضه مستقیم محصولات هنرمندان صنایع دستی استان تهران برپا شده و با کوتاه شدن دست واسطه از بازار، قیمت آثار ارائه شده در این بازارچه‌ بسیار مناسب است

تنوع و پویایی برنامه‌های تدارک‌دیده شده در باغ موزه قصر موجب استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان شد به‌طوری که در ایام نوروز امسال بالغ بر 125هزار نفر از برنامه‌های جشنواره و سایر بخش‌های باغ موزه قصر دیدن کردند.

برپایی نمایشگاه عکس، پوستر و کاریکاتور جشن جهانی نوروز با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو در محل نگارخانه باغ‌موزه قصر از دیگر برنامه‌های اجرا شده در قالب جشنواره نوروزی قصراست.همچنین اجرای کارگاه‌های هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی ویژه کودکان شامل کارگاه‌های نقاشی، سفالگری، گریم، نقاشی روی شن، عروسک‌سازی‌، شکل‌سازی‌ با بادکنک و... از دیگر جذابیت‌های جشنواره نوروزی باغ‌موزه قصراست.

برنامه ها

باغ موزه قصر در بخش‌های متنوع ازجمله برپایی سفره هفت‌سین، تولید و عرضه صنایع‌دستی و سوغات اقوام ایرانی، اجرای نمایش‌های خیابانی، نمایش آیین‌های نوروزی اقوام ایرانی، موسیقی اقوام ایرانی و کنسرت‌های ویژه کودکان در ایام نوروز سال1392 را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار داد.

با فرارسیدن ایام فاطمیه، ویژه‌برنامه‌های سوگواری شهادت بانو فاطمه زهرا(س) شامل پرده خوانی، مرثیه سرایی، شمایل‌نگاری موسیقایی، نمایش سه‌بعدی ویژه ایام فاطمیه، اجرای تواشیح گروه اسوه و... در قالب برنامه‌های این ایام روی صحنه رفت.

یکی از بخش‌های جشنواره که با تنوع بیشتری تدارک دیده شده بود اختصاص به گروه کودک و نوجوان داشت که در قالب کارگاه‌های چاپ پارچه، ساخت کاردستی، نقاشی‌دیواری، نقاشی شنی، بازیافت، شکل‌سازی با بادکنک، سفال، عروسک‌سازی‌، اوریگامی، گریم و... به غنی‌سازی‌ اوقات کودکان و نوجوانان پرداخت.

تاریخچه

زندان سابق قصر که هم‌اکنون به باغ موزه قصر تبدیل شده 69هزار مترمربع مساحت و حدود 20هزار مترمربع زیربنا دارد..یکی از بخش‌های اصلی باغ موزه اختصاص به موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران دارد که مبارزات مردم در دوران ستمشاهی را به تصویر می‌کشد.

از دیگر بخش‌های موزه قصر اختصاص به فضاهایی دارد که در آن فضای زندان سابق قصر به‌صورت عینی بازسازی شده همچنین مسجد، زورخانه قصر، باغ‌های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری‌های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی، چایخانه و سفره‌خانه سنتی، ورزشگاه، مراکز عرضه محصولات فرهنگی و بازارچه محصولات هنری و صنایع‌دستی نیز ازجمله بخش‌های دیدنی باغ‌موزه قصر به شمار می‌رود.

همچنین شبیه‌سازی‌ بناها، از باغ تا قصر، از قصر تا زندان و از زندان تا باغ موزه، بازسازی زندان‌های دوره پهلوی اول و دوم در ساختمان مارکف در قالب موزه، ایجاد فضایی واقع‌گرایانه و تأثیرگذار از وضعیت زندانیان سیاسی زندان قصر و انتقال مفاهیم موردنظر از طریق آثار حجمی و هنرهای مفهومی از مصادیق طرح مفهومی در باغ موزه قصر است.بخشی دیگر از مجموعه باغ موزه قصر نیز به بازسازی زندان قصر در دوره پهلوی دوم اختصاص دارد که در این میان می‌توان به بندها، سلول‌های انفرادی و حیاط‌های این مجموعه اشاره کرد.

 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط