یک فیلم کامل در 100 ثانیه

یک فیلم کامل در 100 ثانیه

جشنواره فیلم 100

جشنواره فیلم 100

توضیح

فیلم 100 فیلم است؛ نه تیزر تبلیغاتی است،­نه نماهنگ و نه بخشی از یک فیلم بلند مدت  می­تواند داستانی، مستند و یا پویانمایی باشد. ایجاز و خلاقیت دو عنصری هستند که یک فیلم 100 ثانیه ای را درخشان و قابل تأمل می کنند. فیلم 100 می تواند رسانه ای نو و مناسب برای ابزارهای جدید باشد؛. در مجموع فیلم 100 را می توان رسانه ای نو ظهور نامید که با قابلیت تاثیرگذاری بسیار بالا در جهان پرشتاب و پرهیاهوی امروز می تواند برای ثانیه هایی مخاطب بی وقت و کم حوصله را به خود مشغول کند و درکنار انتقال مفهوم و پیام خود لذت بصری و زیبایی شناسانه هم به او هدیه کند.

برنامه ها

این جشنواره همزمان در 9 استان برگزار شد و افتتاحیه آن هم در بوشهر با استقبالی خوب از سوی مخاطبان مواجه شد.

 همچنین نشست هیات داوران و کارگاه آموزشی «فیلم کوتاه کوتاه؛ از ایده تا تولید» با حضور هادی مقدم دوست از دیگر برنامه های روز دوم جشنواره بود.

در اختتامیه این برنامه مجری مراسم با دعوت از رضا میر کریمی، سهیل جهان بیگلری و محمد حمزه زاده از آنها خواست تا جوایز بخش سینمای اخلاق را اهدا کنند

 

اخبار

روز اول این جشنواره در حالی برگزار شد که سالن شهر هنر پردیس آزادی که در آن فیلم های کوتاه به نمایش درمی آمدند مملو از جمعیت شد و بسیاری از حاضران به دلیل کمبود صندلی مجبور شدند روی زمین بنشینند و فیلمها را تماشا کنند.

دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم 100 به نمایش فیلم های کوتاه رسیده به جشنواره در بخش های کودک و نوجوان، رهاورد جشنواره های پیشین، مروری بر سینمای ژاپن، بخش غیررقابتی، مسابقه ملی و جنبی بین الملل اختصاص دارد.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 عصر جمعه 9 اسفند ماه در حوزه هنری برگزار می شود.

 

جوایز

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ 40 میلیون ریال به بهترین کارگردانی فیلمهای اولی سال 1392 با موضوع سینمای اخلاق به فیلم حق سکوت ساخته هادی نائیجی اهدا شد.  لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ 40 میلیون ریال اهدا شد  به بهترین فیلمنامه نویسی فیلم های اولی سال 1392 با موضوع سینمای اخلاق به اثر «فرشته ها باهم می آیند» ساخته حامد محمدی .

هم چنین لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال جایزه بهترین بازیگر فیلم های اولی با موضوع سینمای اخلاق تعلق گرفت  به بازیگر زن «اثر فرشته ها باهم  میآیند»  نازنین بیاتی. 

جایزه بهترین بازیگر فیلم های اولی با موضوع سینمای اخلاق هم تعلق گرفت به بازیگر مرد اثر «فرشته ها باهم می آیند» ، محمدجواد عزتی.  . 

اثر برگزیده در بخش داستانی با نام درنگ به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان از تهران.

اثر برگزیده در بخش داستانی با نام کارنامه به کارگردانی سیدسعید راستی از تهران.

اثر برگزیده در بخش پویانمایی با نام صدای جاده به کارگردانی برزان رستمی از کردستان.

اثر برگزیده در بخش پویانمایی با نام هویت به کارگردانی  امیر حسین نجیمی از اصفهان.

اثر برگزیده در بخش مستند با نام تشکر به کارگردانی  محمد پایدار از تهران.

در بخش بین الملل جشنواره هم  لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی  به اثر برگزیده مستند با نامThe Point Of My Viewبه کارگردانی Krittina Riyota ( کریتینا ریو تا ) از تایلند رسید. هم چنین لوح تقدیر ، تندیس جشنواره اهدا شد  به اثر برگزیده انیمیشن با نامOne Wish  به کارگردانی محمد عابدیان  از افغانستان. لوح تقدیر ، تندیس جشنواره و جایزه نقدی نیز  به اثر برگزیده داستانی با نام Concert For Mom ( کنسرت فُر مام) به کارگردانی Byakon Egor ( بیاکُن اِگُر ) از بلاروس رسید.

در ادامه این برنامه آثار برگزیده در بخش مستند معرفی شد. در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم لحظه قطعی به کارگردانی حامد بقائیان از یزد و دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم مستند به مبلغ 50 میلیون ریال  به کارگردان اثر شیر، مهدی فلامرزی از فارس اهدا شد.

معرفی آثار برگزیده بخش پویانمایی، بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود. در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال اهدا شد به فیلم کمک به کارگردانی مهناز یزدانی از اصفهان. همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم دختر و درخت به کارگردانی ساره شفیعی پور از تهران. و دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم پویا نمایی به مبلغ 50میلیون ریال  به کارگردان اثر پدر، سیدمحمدرضا خردمندان از تهران اهدا شد.

در بخش داستانی هم  دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم مثبت بی نهایت به کارگردانی محمد وحید عابدینی از قم و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم زندگی به کارگردانی قاسم شیشه گری از تهران تعلق گرفت. همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم ازجنس همسایگی به کارگردانی جمیل عامل صادقی از خراسان رضوی. و دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم داستانی به مبلغ 50 میلیون ریال اهدا شد به کارگردان اثر با من حرف بزن، علیرضا احمدی از تهران.

جایزه ویژه دبیر هنری را نیز پیام شادنیا برای مستند سیم خانه و نیما قپانوریاز برای فیلم گذشت ازآن خود کردند.

از بخش های مهم و جذاب این دوره جشنواره که مورد توجه مخاطبین قرارگرفته بود نیز می توان به بخش انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اشاره کرد.در این بخش لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال  به اثر برگزیده با نام سیاست به کارگردانی سیدعلی سجادی از تهران رسید و درواقع اغلب تماشاگران و مخاطبان این جشنواره فیلم اورا بیش از سایر فیلم هاپسندیدند .

اهدای جایزه بزرگ جشنواره هم پایان بخش این مراسم بود. در این بخش  دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم جشنواره به مبلغ 70 میلیون ریال به کارگردان اثر مستند مالکیه،  محمد باقر شاهین وراز تهران اهدا شد.

 

کی؟کجا؟

مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره فیلم 100 با حضور مسولان حوزه هنری و هنرمندانی از جمله رضا میرکریمی و اکبر زنجانپور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

 

 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط