جایزه خرس طلا متعلق به فیلم تاکسی ساخته کارگردان ایرانی جعفر پناهی

جایزه خرس طلا متعلق به فیلم تاکسی ساخته کارگردان ایرانی جعفر پناهی

شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

به گزارش خبرگزاری ایسنا ،شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از ۵ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ برگزار شد. رئیس هیئت داوران دارن آرونوفسکی، کارگردان آمریکایی بوددر این جشنواره که ۱۰ روز به طول انجامید، حدود ۴۰۰ فیلم به نمایش در آمد. مجموعاً ۱۹ فیلم بر سر کسب خرس طلایی و خرس‌های نقره‌ای با یکدیگر رقابت کردند، در نهایت جایزه خرس طلا به فیلم تاکسی ساخته کارگردان ایرانی جعفر پناهی رسید.

افتتاح برلین با ژولیت بینوش

شصت و پنجمین دوره از جشنواره فیلم برلین امسال با نمایش فیلم «هیچکس خواهان شب نیست» اثر «ایزابل کواکست»، سینماگر اسپانیایی افتتاح شد. بینوش که یک‌بار جایزه اسکار را برای «بیمار انگلیسی» به دست آورد،‌ در این فیلم با «رینکو کیکوچی» و «گابریل بایرن» همبازی شده است.

داستان این فیلم که در سال 1908 گرینلند واقع شده، درباره دو زن شجاع و جسور و عملکردشان در موقعیت‌های چالش‌برانگیز است.

خالق «قوی سیاه» در رأس هیأت داوران

دارن آرنوفسکی

ریاست هیأت داوران برلیناله ۲۰۱۵ برعهده «دارن آرنوفسکی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس موفق هالیوودی بود. «کشتی‌گیر»، «قوی سیاه» و «نوح» از جمله آثار معروف او محسوب می‌شوند.

آرونوفسکی که ۴۵ سال دارد، تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد و موسسه فیلم‌سازی آمریکا گذرانده است و با فیلم «کشتی‌گیر» محصول ۲۰۰۸ شیر طلایی جشنواره ونیز را شکار کرد و با قوی سیاه نیز به موفقیت‌های مهمی دست یافت. «ائودری توتو»، «دنیل برول»، «بونگ جون‌هو»، «مارتا د لورنتیس»، «کلودیا یوسا» و «متئو واینر» دیگر اعضای بخش رقابتی برلین بودند.

امسال در مجموع 19 فیلم در بخش رقابتی جشنواره برلین برای کسب جایزه اصلی این رویداد سینمایی یعنی خرس طلا به رقابت پرداختند که در این میان «همه چیز خوب خواهد شد» جدیدترین ساخته «ویم وندرس» کارگردان سرشناس آلمانی؛ «ملکه صحرا» ساخته جدید «ورنر هرتزوگ» با بازی «نیکل کیدمن» و «رابرت پتینسون» از آمریکا و «شوالیه فنجان‌ها» به کارگردانی «ترنس مالیک»، کارگردان صاحب‌نام آمریکایی از مهمترین فیلم‌های رقابتی برلین بودند..

امسال فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی از ایران نیز یکی از 19 فیلم بخش رقابتی این رویداد سینمایی بود.

سال گذشته خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین به فیلم «زغال سیاه، یخ نازک» ساخته «اینان دیائو» از چین رسید.

سینمای ایران در برلین

فیلم «پریدن از ارتفاع کم» ساخته حامد رجبی امسال در بخش پانورامای برلین به روی پرده رفت. در بخش پانوراما 34 فیلم از 29 کشور جهان حضور داشتند. در این فیلم به تهیه‌کنندگی مجید برزگر؛ نگار جواهریان و رامبد جوان بازیگران اصلی بودند.

در بخش فروم جشنواره نیز فیلم «مادر قبل اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده پذیرفته شد که در کنار 42 فیلم دیگر در این بخش به روی پرده رفت.

ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان و محمدرضا گلزار 4 بازیگر اصلی فیلم «مادر قلب اتمی» هستند که داستان آن در یک شب تا صبح اتفاق می افتد که تماما در خیابان‌های تهران جلوی دوربین رفته است.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جایزه خرس طلای افتخاری سال 2015 خود را در روز 12 فوریه به «ویم وندرس» کارگردان سرشناس سینمای جهان اعطاء می‌کند که با نمایش 10 فیلم برتر این کارگردان آلمانی همراه خواهد بود.

فیلم‌های «دروازه بان از ضربه پنالتی می‌ترسد»، «آلیس در شهر»، «پادشاهان جاده»، «دوست آمریکایی»،‌ «پاریس تگزاس»، «توکیو گا»، «زیر آسمان برلین»، «تا انتهای جهان»، «هتل میلیون دلاری» و «پینا» از ساخته‌های وندرس بود که در جشنواره امسال به روی پرده رفت.

کسب نخل طلای کن در سال 1984 با فیلم «پاریس تگزاس»، شیر طلای جشنواره ونیز در سال 1982 برای فیلم «وضعیت اشیا»، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن برای فیلم «بال‌های اشتیاق» و نامزدی جایزه اسکار سال 2000 برای مستند «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» تنها بخشی از افتخارات این سینماگر آلمانی است.

nnbbv

hjghg

gvghv

gg

j

hjj

hjh

ggh

hhjh

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط