یک اتاق خواب رمانتیک

 یک اتاق خواب رمانتیک

اتاق خواب

یک اتاق خواب رمانتیک

یک اتاق خواب راحت و رومانتیک به معنای ایجاد شرایطی است که شما و همسرتان احساس آرامش و راحتی نمایید . اولین گام برای ایجاد یک اتاق خواب رومانتیک و آرامش بخش ، سلیقه  و احساسات خود شما و همسرتان است . بنابراین قبل از هر چیز به احساس خودتان و سلیقه ی همسرتان توجه کنید . البته قبل از انتخاب طرح نهایی می توانید سبک ها و ایده های جدید طراحی را امتحان کنید .  در اینجا به یادآوری برخی ازعناصر مهم در طراحی اتاق خواب مطلوب شامل : رنگ ، نور پردازی ، مبلمان و دکوراسیون خواهیم پرداخت .

1_ رنگ  :

رنگ ها تأثیر عمیقی  بر ذهن دارند تا جاییکه حتیٰ نگاه کردن به آنها ، احساسات متفاوتی را در ما ایجاد می کنند .  بنابراین لازم است در انتخاب رنگ برای موارد مختلف دقیق باشید . برای مثال استفاده از
رنگ قرمز که نشانه ی عشق و رؤیا است ،  برای  روتختی یا کوسن های اتاق خواب به ایجاد محیط عاشقانه کمک می کند . البته اگر هیجانی یا کمی تند مزاج  هستید ، بهتر است در مجموع از رنگ قرمز کمتر استفاده کنید . در صورتیکه علاقه ی زیادی به رنگ قرمز دارید ، بهتر است آن را در کنار رنگ مکملی مانند سبز استفاده نمایید . ترکیب رنگ سبز در کنار قرمز تا حد زیادی تأثیرات منفی رنگ قرمز را کاهش خواهد داد .

سبز و آبی ، رنگهای آرامش بخشی هستند و استفاده از این رنگ ها در ترکیب اتاق خواب شما حس آرامش را بیش از پیش القاء خواهد کرد . رنگ آبی که یاد آور آسمان است ، خالق یک آرامش روحانی و معنوی می باشد و البته رنگ سبز الهام گرفته از طبیعت و نشانی از سرزندگی و شور و شوق است .  جالب است بدانید  در ادبیات ما نیز رنگ سبز را معمولا" به عنوان  نمادی از ازدواج و باروری به کار برده اند .

رنگ‌های سفيد و كرم روشن در اتاق خواب سبب آرامش‌ مي‌شوند . همچنين رنگ استخوانی برای ديوارها و قاب‌های چوبی کرم رنگ ، استفاده از عکس مناظر زیبا و یا عکس های نامزدی یا ازدواج بالای تخت خواب نیز فضای ظاهری اتاق خواب شما را خصوصی تر نشان خواهند داد . اگر قصد دارید از كاغذ ديواري برای پوشاندن دیوار اتاق خواب خود استفاده کنید ، توصیه می کنیم به جای طرح های شلوغ ، که به زودی برایتان تکراری خواهند شد ، از طرح ها و رنگ های ساده و ملایم استفاده کنید .

رنگ های گرمی چون طلائی ، نارنجی ، انواع قرمزهای پررنگ و آجری های بکار رفته در طرح های سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی با شکوه و گرم در یک دکوراسیون هستند . بنابراین اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و البته اندکی تجملی هستید ، استفاده از رنگ های بکار رفته در صنایع دستی شرقی می تواند راه مناسبی برای این منظور باشند .

 رنگهای سفید و مشکی دو رنگ خنثی محسوب می شوند که تنها در دکوراسیون فضاهای مدرن کاربرد دارند . چنانچه مایل به استفاده از این رنگ ها در فضای اتاق خواب خود هستید ، توصیه می کنیم  یک یا دو رنگ مکمل دیگر در کنار سیاه و سفید به صورت لکه استفاده نمایید . منظور از لکه ی رنگی ، استفاده از رنگ ها در لوازم  و مجموعه ی چیدمان می باشد . مانند : پرده ها ، قالیچه و یا حتی گلدان های تزئینی .

رنگ هایی که چندان مناسب اتاق خواب عروس و داماد نمی باشند عبارتند از : سفید ، خاکستری ، صورتی و زرد . البته استفاده از این رنگ ها در مورد وسائل  اتاق خواب موردی ندارد . اما به عنوان رنگ اصلی ایده ی جالبی نیست . سفید و خاکستری از این جهت که رنگ های بسیار ساده با حالتی خنثیٰ هستند . رنگ زرد هم از آنجاکه ممکن است بعد از مدتی چشم را آزار دهد و حس عصبانیت را القاء نماید ،  توصیه نمی شود . معمولا" رنگ صورتی حس آرامش و شادی را به همراه دارد اما ازآنجاکه بسیاری افراد این رنگ را بیش از هر چیز دخترانه تلقی می کنند ، برای رضایت کامل آقایان بهتر است ترجیحا" از این رنگ ، استفاده نکنید . ضمنا"  بهتر است از انتخاب رنگ های درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت در اثر برخورد کمترین نوری ، موجب آزار چشم شوند . اگر مایلید در قسمتی از فضای اتاق خواب فعالیت های کاری خارج از منزلتان را انجام دهید ، توصیه می کنیم  در کنار رنگ های آرامش بخش ، از رنگ های پر انرژی و گرم مانند نارنجی و زرد نیز استفاده نمایید .

2_ نورپردازی :

نورپردازی از عناصر مهم دکوراسیون و البته از راه های سریع ، برای ایجاد و تغییر احساسات است . نورپردازی های درخشان و روشن ، اتاق خواب شما را شاداب کرده و احساس شور و شادی ایجاد می کنند اما اگر هدف شما ایجاد یک اتاق خواب رمانتیک و فضایی کاملا" خصوصی است ، استفاده از نورهای ملایم تر را توصیه خواهیم کرد . یک را حل ساده برای ایجاد توازن میان نورهای شدید ، استفاده از چراغ هایی با رنگ های تیره تر می باشد . البته می توانید گاهی برای تنوع ، لامپ های رنگی داخل این چراغ ها را عوض کرده و رنگ های دیگری را نیز امتحان کنید .
استفاده از آباژورها و چراغ های تزئینی هم راه دیگری برای جذابیت بخشیدن به رنگ اتاق خواب شما خواهد بود .  برای نمونه شما می توانید با توجه به سلیقه ی شخصی ، از رنگ های قرمز و مشکی استفاده کنید . در این مورد باید بدانید که نورهای سبز و آبی  ، تأثیر خوبی نخواهند داشت . چراکه حالتی شبیه بیماری را القاء می کنند . اما در صورت تمایل به استفاده از این رنگ ها ، بهتر است آنها را در کنار مجموعه ای از رنگ های دیگر بکار ببرید .
ضمنا" استفاده از شمع های رنگی و معطر نیز ایده ی جالبی برای ایجاد حس صمیمیت میان عروس و داماد خواهد بود .

3_ دکوراسیون

انتخاب لوازم اتاق خواب و همچنین نوع چیدمان آن كمك زیادی به كسب این آرامش و استراحت واقعی می‌كنند بنابراین در انتخاب دکوراسیون نهایت دقت را بکار ببرید . توجه به اینکه زیبایی تمام وسائل انتخاب شده ، تکمیل کننده ی هم و کاملا" متناسب باشند ، اهمیت و تأثیر بسیاری خواهد داشت .  
استفاده از آثار هنری رومانتیک ، قطعا" فضای عاشقانه ای ایجاد خواهد کرد . برای این منظور می توانید اتاق خوابتان را با تصویر مناظر زیبا ، پرتره ها و تصاویر انسانی جذاب و یا مجسمه های خوش تراش تزئین نمایید .

4_ مبلمان

اصل اول در چیدمان اتاق خواب ، محل قرار گرفتن تختخواب است . به گونه‌ای كه پنجره ی نورگیر ترجیحا" سمت راست آن قرار گیرد . به طوري كه ديد خوبي به اطراف به ویژه به طرف در اتاق داشته باشد . بهتر است پشت تختخواب هم به جاي فضاي باز يا پنجره ، ديوار باشد .

اگر قصد دارید روی دیوار بالای تخت ، از تابلو و هرگونه وسیله ی تزئینی استفاده نمایید ، حتما" از محکم بودن میخ تابلو و یا چسب هر گونه تزئینی روی آن ، اطمینان حاصل کنید .

 برای تأکید بیشتر و مشخص کردن فضای تختخواب نیز ، می توانید  دیوار پشت تختخواب را با استفاده از کاغذ دیواری متمایز نمایید .
شاید بهتر باشد از زاویه ی دیگری به تختخوابتان نگاه کنید . برای مثال تصور کنید تختخواب شما یک بوم نقاشی یا یک تابلو است که می خواهید آن را با تشک ، ملحفه و کوسن هایی از جنس اطلس یا ابریشم ، تزئین نمایید . با این نگاه حتما" به ایده های نو خواهید رسید .
استفاده از كوسن‌های فراوان بر روی تخت‌هایی كه لبه ی بالایی بلندی دارند ، بر زیبایی تخت شما خواهد افزود . در سبك‌های كلاسیك بهتر است كه این كوسن‌ها از همان جنس و بافت روتختی باشند

استفاده از سایبان برای تختخواب نیز ایده ی جالبی برای ایجاد فضایی کلاسیک است . 

به هماهنگی موجود در بین اشیاء و مبلمان بیشتر توجه كنید . بافت‌های روتختی و والان‌های پرده ، بهتراست از طرح و طیف رنگی یکسان یا دست کم مشابه باشند .
همه ی این هماهنگی ‌ها ، یك سبك كلاسیك به محیط اتاق خواب شما می دهند . البته اگر در میان این هماهنگی ها ، گاهی یكی از بافت‌ها و رنگ‌ها ، كاملا" متضاد دیگر بافت‌ها ‌باشد ، یکنواختی احتمالی دكور اتاق شما را برطرف خواهد کرد .

فراموش نکنید ، استفاده از روتختی‌های زیبا تنها ملاك زیبایی و راحتی اتاق نیست . بلكه باید به نرمی و لطافت آن هم توجه كنید . چراکه همه ی این موارد منجر به افزایش حس آسایش و راحتی در اتاق خواب می‌شوند. 
به خاطر داشته باشید یكی از ویژگی‌های سبك كلاسیك ، استفاده از بافت‌های براق در كنار دكورهای چوبی تیره رنگ است

به قاب تابلوهایی که در اتاق خواب ، نصب خواهید کرد ، دقت کنید . هر چه پهنای قاب تابلوها بیشتر باشد ، تأثیر قاب آن روی دکور اتاق شما بیشتر خواهند بود . اما اگر برای تابلوی مورد نظرتان ، قاب باریک تری در نظر بگیرید ،  تنها نقاشی یا سایر آثار داخل قاب خودنمایی خواهند کرد .

استفاده از تک‌ مبل ، کمک می کند تا فضایی صمیمی و دلنشین در قسمتی از اتاق فراهم کنید . همچنین برای تفكیك این فضا می توانید از یک نور موضعی مانند نور یک آباژور که نورش به سمت پایین تنظیم شده ،  کنار مبل استفاده نمایید .
به این ترتیب فضایی مناسب برای مطالعه در شب خواهید داشت . هر چه تعداد نورهای موضعی در داخل اتاق بیشتر باشند ، امکان تفكیک فضاهای داخلی نیز بیشتر می شود . استفاده از چراغ‌های آباژور كوتاه روی پاتختی‌ها ، می تواند فضایی رومانتیک به وجود بیاورد . ضمنا" می توانید قبل از خواب به مطالعه نیز بپردازید

استفاده از گلدان ، قاب‌ عكس‌های شخصی و تابلوهای خط یا نقاشی نیز باعث افزایش نشاط می شود . زیرا روبه‌رو شدن با این عناصر ، به ویژه در آغاز هر روز می‌تواند انگیزه‌ ی شروع یک روز خوب را دو چندان كند .

حتما"  کنار تختخواب ، قالیچه ی کوچکی متناسب با دکوراسیون فضای اتاق قرار دهید تا وقتی از روی تخت پایین می آیید ، پاهایتان با سرامیک ، سنگ و یا پارکت کف اتاق تماس نداشته باشد .

حفظ  سادگی ، تعادل و دوری از شلوغی های بی مورد در ترکیب اتاق خواب ، به آرامش نهایی فضای اتاق کمک خواهند کرد .

بهتر است قبل ازخواب ، آیینه های اتاق خواب خود را با پارچه ای روشن بپوشانید ، تا فضای آرامی برای استراحت فراهم شود . 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط