مرد هزار چهره هالیوود

مرد هزار چهره هالیوود

صد سالگی آنتونی‌ کوئین

کمتر کسی را می‌توان یافت که آنتونی کوئین را نشناسد و از دیدن شخصیت دوست‌ داشتنی‌اش در نقش زوربای یونانی لذت نبرده باشد. آنتونی کوئین یک صد سال پیش در چنین روزی متولد شد.

صد سال پیش، در روز ۲۱ آوریل، آنتونی کوئین به دنیا آمد و ۸۶ سال پس از آن در روز سوم ژوئن ۲۰۰۱ درگذشت. خاطره این چهره پرآوازه هالیوود و کارنامه درخشان هنری‌اش در تاریخ فیلم و سینما ثبت شده است.

لللا

فعالیت‌های هنری آنتونی کوئین صرفا به هنرپیشگی خلاصه نمی‌شود. او زمانی به حرفه کارگردانی روی آورد و در عین حال در لحظات فراغت خود مجسمه‌سازی می‌کرد. آنتونی کوئین یکی از محبوب‌ترین هنرپیشه‌های هالیوود بود. در ۳۰۰ فیلم نقش‌آفرینی کرد و بارها تحسین علاقمندان دنیای سینما را برانگیخت.

پدر آنتونی کوئین ایرلندی و مادرش مکزیکی بود. خانواده او در مجموع خانواده‌ای فقیر بودند. پدر او بعدها موفق به یافتن کاری در لوس آنجلس شد و به عنوان کمک فیلمبردار پا به دنیای سینما گذاشت. همین امر سرنوشت آنتونی کوئین را رقم زد.

قققغ

آنتونی کوئین موفق شد دو بار جایزه اسکار را از آن خود کند.

ل

او با نقش آفرینی در فیلم سندباد توجه بسیاری از کارگردانان هالیوود را به خود جلب می‌کند. آنتونی کوئین در این فیلم در نقش مردی خبیث ایفای نقش می‌کند.

برای ایفای نقش دوم در فیلم کلاسیک "زنده‌باد زاپاتا"، آنتونی کوئین موفق به دریافت جایزه اسکار می‌شود. این فیلم که محصول سال ۱۹۵۱ است، عملا زمینه موفقیت‌های بعدی او را فراهم کرد. از این هنگام است که او در بسیاری از آثار سینمایی نقش اول را برعهده می‌گیرد.

نقش آفرینی او در فیلم جاده "لا استرادا" ستایش صاحب‌نظران سینما را بر می‌انگیزد. این فیلم فدریکو فیلینی با کسب جایزه اسکار، یکی از جذاب‌ترین نقش‌هایی است که آنتونی کوئین بازی کرده است. نقش زامپانوی بزرگ را گویا اصلا برای قد و قامت و چهره آنتونی کوئین خلق کرده باشند.

آنتونی کوئین پس از درخشش هنری‌اش در فیلم جاده، در کنار کرک دوگلاس در فیلم "شور زندگی" ایفای نقش می‌کند. فیلمی درباره زندگی ونسان وان‌گوگ. این فیلم در سال ۱۹۵۶ دومین اسکار را برای او به ارمغان می‌آورد.

در همان سال نقش آفرینی در فیلم "گوژ پشت نتردام" تحسین جهانیان را بر می‌انگیزد. بازی او در نقش کوازی‌مودو هرگونه تردید در مورد توانایی‌های او را از بین می‌برد. جینا لولوبریجیدا نیز در همین فیلم در نقش اسمرالدا ظاهر می‌شود.

آنتونی کوئین بارها در نقش تبهکاران و رهبران مافیایی ظاهر شده است. آخرین فیلم او به نام "انتقام آنجلو" پس از مرگ او بر روی پرده رفت.

قفقف

بلالت

غغ

غعغغع

للتت

آنتونی کوئین سه بار ازدواج کرد.عکس او را در سن ۸۱ سالگی در کنار سکرتر پیشین‌اش کتی بنوین نشان می‌دهد. آنتونیا ثمره زندگی مشترک این دو است. آنتونی کوئین در مجموع ۱۳ فرزند برجای گذاشت.

غغغع

آنتونی کوئین در سال‌های آخر زندگی خود کم‌تر بر پرده سینما ظاهر شد و بیش از پیش به نقاشی و مجسمه سازی روی آورد و در این عرصه نیز خوش درخشید.

 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط