کوکو شنل

کوکو شنل

" شَنل " پس از مرگ مادرش به یتیم خانه سپرده شد

طراح مد و لباس " کوکو شَنل " (coco-chanel)، در 19 آگوست 1883 در شهر " سُمور " (Saumur) در فرانسه به دنیا اومد. اون به طراحی هایی شهرت داره که هرگز از مد نمی افتن و برای هر زمانی مناسب هستن. " شَنل " پس از مرگ مادرش به یتیم خانه سپرده شد و در اونجا توسط راهبه ها بزرگ شد و خیاطی یاد گرفت، مهارتی که بعدها سرنوشتش رو تغییر داد.

لبذالب

با این حال اسم مستعار اون " کوکو " از یکی دیگه از شغل هایی که داشت برگرفته شده. اون دورۀ کوتاهی از زندگیش رو در کافه ها آواز می خوند برای همین هم در اون زمان این اسم رو برای خودش انتخاب کرده بود. گفته می شه که این اسم از یکی از ترانه هایی که اون می خونده برگرفته شده، خودِ شنل در مصاحبه ای گفته بود که " کوکو " مخفف کلمۀ " کوکوت " (cocotte) به معنی زن اسیرِ. اون زمانی که حدوداً بیست سال داشت با مرد ثروتمندی به نام " اِتیَن بالسان " (Etienne Balsan) دوست شد که بهش کمک کرد تا کسب و کار خیاطی در پاریس رو راه بیاندازه. اما شنل خیلی زود با مرد ثروتمند دیگه ای به نام " آرتور کِیپِل "( Capel) و با نام مستعار "بوی" Boy آشنا شد. هر دوی این افراد در اولین تجارتِ شَنل در مد نقش بسیار مهمی داشتن.

بلبل

شَنل اولین مغازۀ خودش رو در سال 1910 در خیابان کامبون باز کرد، اون در ابتدا فقط کلاه می فروخت اما کم کم چند مغازۀ دیگه هم افتتاح کرد و شروع به دوختن لباس کرد. نخستین موفقیت اون در طراحی لباس زمانی بود که لباسی از زیرپیراهنی کشبافت قدیمی خودش درست کرد و در جواب هر کسی که می پرسید: «اون رو از کجا خریدی؟»، پیشنهاد می داد که اگه مایل باشه می تونه یکی مانند اون رو براش درست کنه. در سال 1920 اون موفقیت خودش رو گسترش داد و شروع به تولید عطر کرد. نخستین عطر اون " شَنل 5 " نام داشت. این اولین بار بود که نام یک طراح بر روی یک محصول قرار می گرفت. در سال 1925 او نخستین کت و دامن مشکی خودش رو طراحی کرد که باعثِ درخشش نام اون در صنعت مد شد. یکی دیگه از مهمترین طراحی های اون لباس مهمانی عصر با رنگ مشکی بود. در اون زمان رنگ مشکی فقط برای مراسم عزاداری استفاده می شد و به هیچ وجه مناسب مهمانی عصرانه نبود. اما شنل نشون داد که چقدر این رنگ لباس می تونه شیک باشه.

بلسلفلذ

طراحی های شنل انقلابی و بسیار جلوتر از زمان خودش بودن، اون اِلمانهایی رو از لباسهای مردانه می گرفت و سعی می کرد بر عکسِ مدِ لباس در اون زمان، تا جایی که امکان داره لباسهاش رو ساده و راحت طراحی کنه. اون همچنین علاوه بر مد در ادبیات و هنر هم دست داشت. اون برای نمایش های " ژان کوکتو " و بالۀ روس هم لباس طراحی می کرد و دوستانی مثل پیکاسو داشت. در زمان جنگ جهانی دوم شَنل مجبور شد مغازه هاش رو تعطیل کنه. اون به خاطرِ رابطه نزدیکی که با نازی ها داشت بعد از اتمام جنگ مجبور شد فرانسه رو ترک کنه و در سوئیس زندگی کنه. شَنل در سن 70 سالگی دوباره به مد برگشت و با طراحی های فوق العاده اش چشم دنیا رو خیره کرد. اون هیچ وقت ازدواج نکرد و سرانجام در سال 1971 در گذشت

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط