درمان کنید

درمان کنید

جوش سرسیاه

جوش‌های سرسیاه یکی از انواع آکنه هستند که باید از جوش‌های سرسفید تفکیک کرد. جوش‌های سرسیاه فولیکول‌هایی هستند که منافذ آنها بیش از حد باز است. این منافذ با چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست پر شده‌اند. راه‌های گوناگونی برای درمان جوش‌های سرسیاه وجود دارند. جوش های سرسیاه بیشتر در صورت و بینی ایجاد می شوند و مشکل شایعی در بین نوجوانان به خصوص افرادی که پوست چرب دارند، به شمار می روند. جوش های سرسیاه را می توان اولین مرحله آکنه نامید.

جوش‌های سرسیاه جوش‌های زیرپوستی است که به عقیده متخصصان پوست کاملاً قابل درمان است و در خیلی از موارد بعد از درمان ردی از خود به جا نمی‌گذارد.

معمولا یکی از عمده‌ترین دلایل ایجاد جوش‌های سرسیاه، چربی پوست و منافذ باز آن است. با استفاده از روش‌های درمانی، نمی‌توان چربی پوست را از بین برد اما می‌توان آن را کنترل کرد و در نتیجه جوش‌های سرسیاه را کاهش داد.

علت های متداول جوش های سرسیاه میتواند استرس، تغییرات هورمونی، وراثت، آرایش، سیگار کشیدن و الکل باشد.

البته یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن این جوش‌ها هم زمینه ارث و ژنتیک است. لوازم آرایش بانیان اصلی جوش‌های سر سیاه هستیند و استفاده از لوازم آرایش یا استفاده از پماد روی پوست. این موارد می‌تواند منجر به ایجاد یا بدتر شدن جوش شود.

قدم اول درمان استفاده از داروهای لایه برداری محسوب می‌شود که ممکن است این داروها بتوانند دهانه بسته شده غدد چربی ساز را باز کنند. به دنبال آن تخلیه شدن ترشحات پوست صاف می‌شود.

تلاش برای خارج کردن جوش‌های سرسیاه با استفاده از دست موجب ورود باکتری به منافذ پوست شده و وضعیت جوش‌ها را وخیم‌تر می‌کند و پس از چند روز، جوش‌های بزرگ‌تری بر پوستتان ایجاد می‌شوند.

استفاده از شوینده‌های قوی موجب خشکی بیش از حد پوست می‌شوند و در نتیجه پوست برای جبران این خشکی چربی بیشتری تولید خواهد کرد که در نتیجه آن وضعیت جوش‌ها بدتر خواهند شد.

کرم‌های ضد آفتاب را نیز فراموش نکنید زیرا سوختگی پوست منجر به خشکی و در نتیجه افزایش چربی و نهایتا تشدید جوش‌های سرسیاه می‌شود.

تمیز نگه داشتن پوست خیلی مهم است. روزی دوبار، صوررتان را بشویید. افرادی که دارای جوش‌های سرسیاه هستند به‌طور کلی نباید از مواد آرایشی استفاده نکنند زیرا این مواد منافذ صورت آنها را می‌بندد و رشد جوش‌ها را تشدید می‌کنند.

استفاده از بخور یکی از بهترین روشهاست.کمی آب جوش را در یک کاسه ریخته سپس دو یا سه قطره چای در کاسه بریزید. موهای خود را با حوله پوشانده و برای چند دقیقه بخور بگیرید.

مقداری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذا‌خوری نمک و مقداری عسل مخلوط کنید و بر روی جوش‌ها بمالید. ترکیب را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه با انگشتان خود بر روی پوست بمالید و نهایتا با آب گرم بشویید.

 

سفیده تخم مرغ موجب تنگ شدن منافذ باز پوست می‌شود و آلودگی موجود در آنها را نیز از بین برده و پوست را پاک و تمیز می‌کند. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد پوست صورت‌تان را بشویید.

عسل خواص ضدعفونی کننده قوی دارد که هم برای پوست های چرب و هم جوش های سرسیاه بسیار مؤثر است. عسل را روی ناحیه موردنظر بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با آب گرم آن را بشویید.

عتخهعه

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط