چرا می‌بوسیم؟

چرا می‌بوسیم؟

بوسه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؛ چرا می‌بوسیم؟

اولین بوسه از یاد‌ نمی‌رود؛ حتی اگر این بوسه بهترین نبوده باشد. بوسه مختص عشاق است و گاهی هم نصیب غریبه‌ها می‌شود. اصولا چرا می‌‌بوسیم؟

بین عشاق، والدین و کودک، خواهرها و برادرها و حتی سیاستمداران بوسیدن امری طبیعی است. اما چرا؟

انسان چرا می‌بوسد؟

دانشمندان بر سر پاسخ به این سئوال با یکدیگر مشاجره دارند. بسیاری از آن‌ها پاسخی غیر رمانتیک ارائه می‌دهند. آنها می‌گویند، بوسه از شیوه‌ای از تغذیه نوزاد نشأت گرفته که غذا اول جویده و بعد در دهان کودک گذاشته می‌شد.

برخی از کارشناسان طبیعت این رفتار را جنسی می‌دانند: بعضی از چهارپایان ناحیه مقعد و تناسلی حیوانی دیگر را بو می‌کشند یا یکدیگر را می‌لیسند. در انسان این حرکت از پایین به بالا انتقال یافته است.

منشاء این نظرها

بیش از همه فیلماتولوگ‌ها یا کسانی که در زمینه بوسه تحقیق می‌کنند در ریشه‌یابی این رفتار نظراتی ارائه داده‌اند. آن‌ها برای نمونه دریافته‌اند که دوسوم انسان‌ها به هنگام بوسیدن سرشان به راست متمایل می‌شود.

همین‌ها می‌گویند، یک انسان ۷۰ ساله به طور متوسط بیش از ۷۶ روز از عمر خود را صرف بوسیدن کرده است.

آیا بوسیدن رفتار خودبه‌خود انسان است؟

نه. پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند که تنها در ۴۶درصد از فرهنگ‌ها "بوسه رمانتیک و سکسی" وجود دارد. در سال ۱۸۹۷ یک قوم‌شناس فرانسوی نوشت که چینی‌ها بوسیدن اروپایی‌ها را رفتاری بربرمنشانه و انزجارآور تلقی می‌کنند.

آیا حیوانات هم می‌بوسند؟

بعضی از حیوانات هم می‌بوسند. بخصوص بونوبو که گونه‌ای از شامپانزه است این رفتار را از خود نشان می‌دهد. در برخی پستانداران دیده شده که به هنگام بوسه زبان را هم دخالت می‌دهند، حتی خارج از زمان جفت‌گیری.

چرابوسه سالم است؟

دانشمندان می‌گویند، بوسه می‌تواند سیستم ایمنی را بهبود بخشد و از اضطراب و استرس کم کند.

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که بدن به هنگام بوسیدن موادی شیمیایی (نوروپپتید) ترشح می‌کند که سلول‌های کشنده را فعال می‌سازد. این سلول‌ها از بدن در برابر باکتری‌ها یا ویروس‌های مضر محافظت کرده و آ‌ن‌ها را منهدم می‌سازند. به علاوه، انسان با بوسیدن تمامی ۳۴ عضله صورت خود را ورزش می‌دهد.

پاره‌ای نیز هشدار می‌دهند و می‌گویند که بوسه می‌تواند باعث انتقال ویروس‌های خطرناک شود.

کبودی‌های ناشی از بوسیدن بر اثر فشار بر مویرگ و پارگی آن به وجود می‌آید. بوسه‌های مکنده و عمیق می‌تواند حتی منجر به آسیب عروقی شود.

 

پارگی مویرگ‌ها بعد از بوسه به صورت کبودی‌های کوچک ظاهر می‌شود. اگر این کبودی زیاد بزرگ نباشد می‌توان آن را با خنک کردن (استفاده از یخ) درمان کرد

 

با ارائه نظرات خود مارا در ارائه بهتر یاری کنید

دیدگاه

    پارگی مویرگ..ای جوونم

    پاسخ

    بوسه از جایی که قدرت نگاه وکلام محدود میشود ودیگر قدرت انتقال همه احساس عشق وعلاقه و هیجان ناشی از فراق را ندارد متولد میشود بنابراین بوسه واکنش مغزی موثر وحیات بخشی است که نه تنها در دو طرف بوسه که حتی دروجود بینندگان صحنه وقوع آن نیز ایجاد واقعی شعف ومهربانی میکندوجالب آنکه این اختراع انسانهاس نخستین هنوز جایگزینی پیدا نکرده ونخواهد کرد کلامم قاصر وچشمم خجول است فقط بوسیدن راه نجات است

    پاسخ
*


* ارسال

مقالات مرتبط