emmy award

emmy award

جشنواره جایزه امی

جایزه امی به انگلیسی: Emmy Award یک جایزه آمریکایی برای تولیدات تلویزیونی است، که عموماً به عنوان معادل اسکار برای تلویزیون دانسته می‌شود.

پاداش امی توسط سه سازمان مرتبط اما مستقل از هم به برندگان اعطا می‌شود:

آکادمی هنرها و علوم تلویزیون، جایزه ملی امی را به برنامه‌های اول وقت (به انگیلیسی: primetim غیر ورزشی تلویزیون‌های آمریکا می‌دهد،

آکادمی ملی هنرها و علوم تلویزیون، جایزه امی را به برنامه‌های روزانه ورزشی، خبری و مستند تلویزیون‌های آمریکا می‌دهد،

آکادمی بین‌المللی هنرها و علوم تلویزیون جایزه امی را به برنامه‌های تلویزیونی تولید شده در خارج از آمریکا اعطا می‌کند.

دو جایزهٔ اول از شهرت بیشتری برخوردار هستند و تحت عنوان «جوایز هنرهای خلاق امی» (به انگلیسی: Creative Arts Emmys) شناخته می‌شوند.

سابقه جایزه امی به سال1949 میلادی باز می‌گردد، اما به تدریج جوایز متنوع‌تر شده‌است. به عنوان نمونه، جایزه مربوط به برنامه‌های روزانه، اولین بار در سال1972 اعطا شده و از سال1974 به طور مستقل برگزار می‌شده‌است.

تاریخچه:

آکادمی علوم و هنرهای تلویزیونی در لوس آنجلس برای اولین بار در 25 ژانویه سال 1949 جایزه ی امی را در راستای ایجاد فرصتی برای روابط عمومی و تصویر سازی در کلوپ ورزشکاران هالیوود ایجاد کرد. این مراسم در ابتدا فقط برای مجموعه های خاص و پخش های محلی لوس آنجلس براگزار میشد و shirley dinsdale اولین کسی بود که این جایزه را برای شخصیت تلویزیونی برجسته اش کسب کرد.

در سال 1950 این مراسم به صورت ملی در آمد و در تلویزیون پخش شد. در سال 1955 آکادمی ملی هنرها وعلوم تلویزیونی در نیویورک به عنوان کمک به پیشرفت این جشنواره کار خود را شروع کرد.

به طور کلی این چشنواره یک بار در سال برگزار میشود. در سال 1974 اولین جایزه امی برای برنامه های روزانه (Daytime Emmy Awards) که برای برنامه هایی که در طول روز پخش میشد بود، شکل گرفت. و این طبقه بندی همین طور ادامه پیدا کرد. در اوایل سال 1970 آکادمی بین المللی هنرها  علوم تلویزیونی بخشی را برای اعطای جوایز برای برنامه های خارج از آمریکا به خود اختصاص داد.

در کل تقسم بندی های این جشنواره به این صورت است

برنامه های اول وقت (primetime):

این جایزه برای برنامه های تلویزیونی که در هنگام عصر یا شب که بیشترین مخاطبان را دارد برگزار میشود و جوایز مختلفی برای دست اندر کاران نیز مانند کارگردان،طرح لباس،صداپردازان و غیره تهیه شده است. انتخاب کاندیداها و انتخاب برنده این جایزه به عهده آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی میباشد

این مراسم معمولا در اواسط سپتامبر، یکشنبه قبل از شروع فیلم های پاییزی برگزار میشود

برنامه های روزانه (Daytime):

این جایزه مانند جایزه برنامه های اول وقت امی است با این تفاوت که برای مجموعه های تلویزیونی روزانه تدارک دیده شده و انتخاب کاندیدا و برنده به عهده آکادمی ملی هنرها و علوم تلویزیونی است. این مراسم معمولا در ماه ژوئن برگزار میشود.

امی ورزشی:

این جایزه مربوط به بهترین برنامه ی ورزشی میشود. تاریخ برگزاری این برنامه معمولا در بهار در هفته های آخر آوریل یا هفته ی اول مه است.این برنامه در دوشنبه شب در نیویورک برگزار میشود. اعلام برنده ی این جایزه معمولا در دو مرحله با داور های جداگانه در هر بخش انجام میشود. اول، انتخاب نفر اول در هر طبقه بندی و دوم، انتخاب  نفر اول به عنوان برنده از بین انتخاب شدگان مرحله اول.

برنامه های مستند و اخبار:

این جایزه برای برنامه های مستند و اخبار تدارک دیده شده و معمولا در پاییز برگزار میشود. مانند برنامه ی ورزشی رای گیری و اعلام برنده در دو مرحله صورت میگیرد. مرحله اول انتخا ب کاندیداها از هر بخش و مرحله دوم انتخاب برنده از بین کاندیداها.

جایزه فناوری و مهندسی :
این جایزه برای فناوری و مهندسی های فردی ،گروهی، یا ارگان های علمی و تکنیکی برای شناخت تحولات مهم و کمک به جنبه های فنی و مهندسی از تلویزیون است. داور های این برنامه از مهندسین باتجربه  با قابلیت های بالا است.

جایزه ی منطقه ای:

به طور کلی 20 منطقه وجود دارد که هر کدام جشنواره امی را به طور جداگانه برگزار میکنند. این برنامه ها اگر در کل کمتر از 50% از تماشاچیان را در خانواده ها به خود اختصاص دهد وارد گروه منطقه ای میشود و در غیر این صورت باید با توجه به نوع برنامه در یکی از جشنواره های ملی امی شرکت کند.

جایزه منطقه ای برای حفظ حیات جایزه های ملی و بین المللی امی ضروری هستند. این برنامه برای این شکل گرفته است که برنامه های محلی را که با استاندارد های بالا واجد شرایط هستند را انتخاب کند.

 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط