آیین‌های گل‌چینی و گلاب‌گیری در قمصر و سایر نقاط کاشان هر سال از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود

آیین‌های گل‌چینی و گلاب‌گیری در قمصر و سایر نقاط کاشان هر سال از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود

جشن گلاب گیری

جشن گلاب‌ گیری

پيدايش گل سرخ از لحاظ تكامل گياه‌شناسي به حدود ۵۰ميليون سال قبل نسبت داده مي‌شود. گسترش اين گياه در مناطق مختلف آب و هوايي، واريته‌هاي متفاوت و متعدد از آن ايجاد كرده است. تعداد گونه‌هاي "رز" از ريشه "ورت" در "اوستا"، هزاران شمارگان و گل سرخ به صدها گونه متنوع تغيير ژنتيك يافته است.

در اين ميان، گل سرخ محمدي قمصر از گونه "‪ "DOMASK - rosEبه دليل شرايط ويژه اكولوژيك منطقه تغيير ساختار ژنتيك يافته و بهترين واريته گل محمدي را از حيث جنس، نوع و مقدار اسانس ايجاد كرده است. آثار وجود گل در منطقه از نقوش برجاي مانده بر سفالينه‌هاي سيلك تا اشعار و سفرنامه‌هاي دانشمندان مختلف ديده مي‌شود كه جملگي بر وجود گل در قمصر تاكيد كرده‌اند.

تاريخ تقطير و گلابگيري به عنوان تكنيكي كه هنوز كارآمدترين روش عصاره‌گيري است، به آيين باستاني "عيد گلابي" بازمي‌گردد كه امروزه در كاشان به "لتان" معروف است.

. آيين‌هاي گل چيني و گلابگيري در قمصر و ساير نقاط گلخيز كاشان هرسال از اوايل ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد. در اين ايام،اكثر مناطق گل محمدي و گلابگيري سنتي كاشان پذيراي گردشگران بي شمار است. شهر قمصر در فاصله۳۰كيلومتري كاشان واقع شده است

آیین‌های گل‌چینی و گلاب‌گیری در قمصر و سایر نقاط گل‌خیز کاشان هر سال از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد و همه ساله افزون بر دو میلیون گردشگر از مزارع گل محمدی و مراسم زیبای گل‌چینی و تولید عطر و گلاب دیدن می‌کنند.

گیلده،روستایی که خود را را رقیب کاشان میداند.مراسم گل وگلاب گیری هر ساله در اوایل خرداد ماه برگزار میشود وسال به سال پر رونق تر میگردد.اگر قصد دارید مراسم گلاب گیری و عروسه گویه ی را یکجا ببینید با فراهم کردن یک دوربین عکاسی حتما به گیلده بیایید.گیلده از روستاهای دهستان جیرده در شفت است.برای آمدن به گیلده ابتدا باید مسیر جیرده در شهرستان شفت را بیابید.سپس از کنار رودخانه جیرده حرکت کرده و به روستای گیلده برسید

گیلده به معنای روستای پرگل ویا روستایی دانست بهترین گِل (در زبان گیلکی گیل گویند)

 

 ‪.

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط