جشنواره ی آتش آپ هلی آ Up Helly Aa

جشنواره ی آتش آپ هلی آ Up Helly Aa

میراث وایکینگ ها

جشنواره آتش آپ هلی  Up Helly Aa

جشنواره آتش ، جشنی ست متشکل از آتش بازی و اجرای برنامه های خاص در اسکاتلند و شتلند  که در اواسط زمستان و پایان کریسمس در اسکاتلند برگزار میشود .. این جشنواره سالیانه برگزار میشود و شامل هزاران بازدید کننده  و شرکت کننده است ، که در جوخه های متفاوت با لباس های مخصوص ،رژه میروند و برنامه اجرا میکنند.

تاریخچه:

جشنواره کنونی آتش، برگرفته از رسم بسیار قدیمی تری درلوریک به مناسبت سال جدید است. برای آن مراسم دسته ای از جوانان بشکه های آغشته به قیر را آتش زده و با درشکه به داخل شهر ها و روستا ها میبردند و شرارت میکردند. در حدود سال 1874 _1880 آتش زدن بشکه ها ممنوع شد ولی اجازه حرکت دسته جمعی با مشعل های آتش صادر شد. اولین مراسم رژه با مشعل ها در سال 1876 رخ داد و اولین جشنواره آتش در سال 1881 اجرا شد. سال بعد یه تعداد بازدیکننده ها و همچنین به تعداد شرکت کننده ها اضافه شد. به همین دلیل آن را به عنوان یک جشنواره رسمی تصویب کردند. به مناسبت بازدید دوک ایدنبرگ درخواست اجرای دوباره ی جشنواره داده شدو اولین کشتی را در همان جشن آتش زدند.

برنامه ها:

در هر مراسم فردی به نام guizer وجود دارد که فرمانده نامیده میشود. فرمانده این گروه ،طبق نظر کمیسیون ،باید در15 جشنواره قبل شرکت کرده باشد.

مراسم اصلی هنگامی شروع میشود که همگی دور کشتی می چرخند و آواز مخصوصی را میخوانند و مشعل های آتش خود را در کشتی ی وایکینگ ها  ها پرتاب میکنند و آن را آتش میزنند.این مراسم در تمامی جزیره شتلند و البته 10 نقطه ی دیگر برگزار میشود.

پس از بخش اصلی مراسم یعنی آتش زدن کشتی مراسم رژه شروع میشود. شرکت کنندگان با لباس های مخصوص در سطح شهر و اماکنی مانند مدرسه ها،هتل ها،باشگاه های ورزشی چرخ میزنند. در این مکان ها معمولا مهمانی های خصوصی برگزار میشود.

جشنواره آتش آپ هلی یک جشنواره سالیانه است که از سال 1880 به بعد اجرا شده است اما در چندین سال این جشنواره لغو شده است :

در سال 1901 به علت درگذشت ملکه ویکتوریا

1914 تا 1919 به دلیل وقوع اولین جنگ جهانی

1940 تا 1948 به دلیل وقوع دومین جنگ جهانی

این جشنواره همچنین به چند علت به تعویق انداخته شده است.:

در سال 1900 دو هفته به دلیل شیوع آنفولانزا

در سال 1936 دو هفته به دلیل درگذشت جورج وی

در سال 1965 یک هفته به دلیل درگذشت وینستون چرچیل

زمان و مکان برگزاری این جشنواره در ماه ژانویه در اسکاتلند و جزیره شتلند و 10 نقطه دیگر برگزار میشود .

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط