برای مصاحبه ی کاری چی کار باید بکنید

برای مصاحبه ی کاری چی کار باید بکنید

برای مصاحبه چی بگم؟

دانستنی هایی در مورد مصاحبه های کاری:

اولین دقایق مصاحبه کاری مهم ترین دقایق آنها هستند. اینکه شما در نگاه اول تاثیر گذار باشید به قدری مهم است که میتواند به قیمت داشتن یا نداشتن شغل آینده ی شما محسوب شود. از قبل برای مصاحبه ی خود تمرین کنید و آماده باشید. پیش می آید که به مصاحبه ی کاری ای بروید که زمان محدودی برای قانع کردن مصاحبه گر برای استخدام شما داشته باشید. در این موارد اگر به اندازه کافی تمرین نداشته باشید به علت کمبود وقت نیمی از مطالبی که آمده کرده بودید را نمی توانید بگویید. ما چند نکته در رابطه با مصاحبه های کاری و باید ها و نباید های آن برای شما آورده ایم:

لباس مناسب بپوشید:

با توجه به نوع کاری که برای مصاحبه میروید لباس مناسب تهیه کنید چراکه اولین چیزی که در یک مصاحبه دیده میشود لباس شماست. به یاد داشته باشید که از کمی رنگ در لباس پوشیدن خود استفاده کنید. این کار باعث میشود شما در بین جمعی آدم سیاه و طوسی پوش بیشتر به چشم بیایید (در استفاده از رنگ زیاده روی نکنید)

رزومه ی مرتبی ارائه کنید:

یک کپی از رزومه ی خود را برای مواقع مورد نیاز همراه خود داشته باشید. و توجه کنید که به جز خود رزومه،محتویات آن،چگونگی نوشتن آن ظاهر رزومه نیز مهم است. این برگه ها را جوری روی میز مصاحبه گر نگذارید که انگار از وسط خیابان آنها را پیدا کرده اید. آن را با نظم و زیبایی بچینید.

به حرکات خود توجه کنید:

حالات و حرکت های شما بسیار مهم و تاثیر گذار است. صاف بایستید، صاف و مطمئن راه بروی، قدم های منظم بردارید، و روی صندلی صاف بشینید. در مدت مصاحبه تمام تمرکز خود را جمع کنید و در هنگام صحبت کردن به شخص مقابلتان نگاه کنید

لبخند فراموش نشود:

به یاد داشته باشید که به مصاحبه گر خود لبخند بزنید تا او را آرام کنید ولی طبیعی باشید. زیاده روی در لبخند نشاه استرس و نگرانی شماست. این کار را در خانه روبه روی آینه تمرین کنید

دست های خشک و گرم:

دست های خود را قبل و بعد از مصاحبه خشک کنید. این کار را جوری انجام دهید که مصاحبه گر شما متوجه آن نشود. دست های گرم و خشک برای دست دادن نشانه مطمئن بودن و البته تمیزی شماست.

مختصر صحبت کنید:

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در هنگام مصاحبه مرتکب میشوید این است که با اضافه گویی همه را گیج میکنید و تمرکز را از مصاحبه گر خود میگیرید  در نتیجه نتیجه ای که دوست دارید از مصاحبه ی خود نمیگیرید.

جواب های خود را آماده کنید:

هر سوالی که مصاحبه گر از شما میپرسد حاوی نکته ایست که او میخواهد بداند. پس جواب های خود را آماده کنید و او را به پاسخی که میخواهد بداند برسانید. زمان را در نظر بگیرید تا مجبور نشوید که بعضی چیزها را با عجله جواب بدید. در نظر داشته باشید که تمام این ها احتیاج به تمرین دارد.

کمی مشتاق باشید:

هیچ چیز بدتر از این نیست که کسی که با شما مصاحبه میکند با خود فکر کند که شما فقط یک هزینه ی اضافی هستید که هر ماه باید پرداخت شود. کمی در مورد کار اشتیاق نشان دهید. افراد زیادی برای این کار به مصاحبه می آیند شما باید به نوعی منظور خود را که برای این کار مناسب تر هستید نشان دهید.

هیچ وقت نگویید "من خیلی استرس دارم":

حتی اگر استرستان بیش از حد انتظارتان است، هیچ کس نمیخواهد کسی را  که کمبود اعتماد به نفس دارد را استخدام کند پس شاید در این مورد صداقت بهترین گزینه نباشد.

هیچ وقت نگویید "راجع به حقوقم بگویید":

هیچ وقت راجع به پول و حقوق در جلسه اول صحبت نکنید. این کار پرچم قرمزیست که نشان میدهد شما فقط و فقط برای پول آنجا هستید و هیچ دلیل دیگری ندارید. کسانی که میخواهند شما را استخدام کنند دنبال مهارت ها و ارزش های شما هستند. بحث پول را برای بعد یا در صورت لزوم برای آخرین لحضات مصاحبه بگذارید.

هیچ وقت نگویید" من واقعا به این کار احتیاج دارم":

با صحبت های خود، خود را ضعیف نشان ندهید. تکرار میکنم مصاحبه گر دنبال مهارت های شماست و ممکن است این ناامیدی و احتیاج شما را به عنوان نقطه ی ضعف برداشت کند. کسانی که میخواهند شما را استخدام کنند به دنبال فردی هستند که این شغل را به عنوان حرفه ی آینده ی خود ببینند،نه فقط یک کار.

هیچ وقت نگویید" کار ما کی تموم میشه":

هیچ وقت کاری نکنید که به نظر برسد که شما برای پایان مصاحبه عجله دارید. اگر مصاحبه نیم ساعته ی شما یک ساعت و نیم طول بکشد احتمالا به این دلیل است که نظر آنها را جلب کرده اید.

هیچ وقت نگویید" من باردارم/درحال گرفتن طلاق هستم/دوران سختی را پشت سر میگذارم":

هیچ وقت به طور داوطلبانه از مشکلات و مسائل خصوصی خود نگویید. این به عنوان نقطه ضعف شما برداشت میشود. در صورتیکه از شما نپرسیدند که آیا مشکلی در زندگی شما وجود دارد که روی کار شما تاثیر بگزارد، از مشکلاتتان نگویید.

هیچ وقت نگویید" من سوالی ندارم":

اگر از شما پرسیده شد که سوالی ندارید؟ سعی کنید جوابتان نه نباشد. این گونه ممکن است به نظر برسد که شما به اندازه ی کافی آماده نبودید. همیشه چند سوال را درنظر بگیرید که بعد از پایان مصاحبه از مصاحبه گر خود بپرسید.

هیچ وقت نگویید"شرایط مرخصی گرفتن چگونه است":

شما نمیخواهید که این گونه به نظر رسد که میخواهید تا میتوانید مریض شوید و به مرخصی روید و باز هم حقوق خود را دریافت کنید. این گونه سوالات را مطرح نکنید مگر اینکه در دنباله ی بحثی که مصاحبه گر عنوان میکند،بتوان گفت یا بعدا وقتی صحبت از حقوق و مضایا شد.

هیچ وقت نگویید" ترجیح میدم نگم/نمیدونم/تاحالا راجع بهش فکر نکردم":

تا زمانی که مصاحبه گر از شما سوال نابه جا یا غیر قانونی یا سوالاتی که شما را خیلی معذب میکند نپرسیده است، شما موظف هستید به تمام سوالات جواب دقیق و درست دهید.

یک مصاحبه کاری جایی نیست که شما بتوانید سکوت کنید وگرنه اینگونه به نظر میرسد که چیزی را مخفی میکنید یا آماده نبوده اید.

 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط