تعداد دوستت دارم ها به روایت توئیتر

تعداد دوستت دارم ها به روایت توئیتر

از ایران خبری نیست

"دوستت دارم" به روایت توئیتر

به‌نظرتان مردم کدام کشور و زبان در "ولنتاین" بیشتر از بقیه "دوستت دارم" را در توئیتر فریاد کردند؟ چه کسانی کمتر به این ابراز عشق در توئیتر اهمیت دادند؟ گزارش توئیتر احتمالا برای شما هم غافلگیرکننده است.

 چهاردهم فوریه، روز جهانی عشق یا همان "ولنتاین" است. روزی که قلب‌های قرمز، شکلات‌های پیچیده در زرورق قرمز، خرس‌های عروسکی، کیک‌های سفید و قرمز قلب‌شکل و کارت تبریک و گل رز، خیابان‌ها و ویترین مغازه‌ها را انباشته می‌کند.

فضای شبکه‌های اجتماعی هم در این روز کمتر در احاطه‌ی اخبار خوب و بد است و از در و دیوارش تصاویر قلب و گل رز و احساسات بالا می‌رود.

مثل همیشه بازار بحث و نظرات مخالف و موافق هم گرم است. عده‌ای در نکوهش ولنتاین و تعیین "روزی مشخص" برای اعلام عشق و دوست‌داشتن و تجارت بازار با عواطف آدم‌ها می‌نویسند، عده‌ای دیگر هم از روزی به عنوان نماد دوست داشتن و عشق و تلطیف فضای روزمرگی دفاع می‌کنند.

شبکه‌ی اجتماعی "توئیتر" یک نقشه‌ی اینتراکتیو منتشر و بررسی کرده که در بیش از ۱۰۰ زبان جهان، کاربران کدام زبان‌ها در این روزها بیشتر "دوستت‌دارم" را در توئیتر فریاد کردند.

برای بعضی کاربران توئیتر غافل‌کننده بوده که طبق این بررسی، کاربران سوئدی زبان بیشتر ‌"دوستت دارم" را توئیت کرده و در ستایش عشق‌وزری نوشتند. کاربران می‌گویند مردم سوئد معمولا به این مشهورند که احساسات خود را غلیظ بروز نمی‌دهند و درون‌گرایند. اما انگار فضای مجازی این روحیه‌ی غالب سوئدی را می‌شکند و از آن‌ها آدم‌های برون‌گراتری می‌سازد.

در رتبه‌ی دوم مردم اسلوانی قرار گرفتند. بعد از آن‌ها اسرائیلی‌ها بیشترین "دوستت دارم" و در ستایش عشق را در توئیتر ثبت کردند.

اسکاندیناوی یک نماینده‌ی دیگر هم در ۵ کشور و زبان اول دارد. نروژی‌ها پنجمین کشوری شدند که از عشق نوشتند. آن‌ها هم مثل سوئدی‌ها به درون‌گرایی معروف‌اند.

رتبه بعدی در خاورمیانه به ترکیه تعلق دارد که در مرتبه‌ی ششم قرار گرفته است. بعد از ترکیه، کاربران عربستان سعودی هم عشق را فراوان فریاد کردند. کاربران عربستان در مرتبه‌ی یازدهم قرار گرفتند و فراوانی توئیت‌های "دوستت دارم" در این کشور سنتی و مذهبی هم ناظران را متعجب کرده است.

حیرت‌انگیز شاید کشور بزرگی مثل ایالات متحده‌ی آمریکا باشد که از آخر، دوم شده است. با این‌که ولنتاین اتفاقا بیشتر از هر کشوری در آمریکا جشن گرفته می‌شود و روز مهمی محسوب می‌شود، کاربران این کشور چندان تمایلی به ابراز عشق و دوستی در توئیتر نشان ندادند.

بریتانیا هم در انتهای جدول قرار گرفته است و کاربران ساکن این کشور هم علاقه‌ی چندانی به نوشتن از ولنتاین و عشق در این شبکه‌ی اجتماعی نشان ندادند.

آلمان در رتبه‌ی ۲۸ قرار گرفته است. در خاورمیانه کویتی‌ها هم فراوان درباره‌ی عشق نوشتند و در اروپا مردم هلند در رتبه‌ی هفتم قرار گرفتند. آرژانتینی‌ها بعد از هلندی‌ها قرار دارند و تایلندی‌ها پانزدهمین زبان و کشور محسوب می‌شوند.

از کاربران ایرانی اما در جدول خبری نیست. توئیتر در میان ایرانی‌ها به فراگیری و محبوبیت فیس‌بوک نیست و در مقیاس جهانی هنوز تعداد کاربران ایرانی چندان چشمگیر محسوب نمی‌شود. چون توئیتر در ایران فیلتر است، کاربران با فیلترشکن به این سایت دسترسی دارند و آی‌پی آن‌ها به دلیل استفاده از فیلترشکن به نام کشورهای دیگری جز ایران ثبت می‌شود و همین امر هم بررسی توئیت‌های ساکنان ایران را دشوارتر می‌کند.

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط