موی کوتاه و شمایل مردانه

موی کوتاه و شمایل مردانه

حکایت بحث‌انگیز موی کوتاه زنان

در بسیاری از جوامع یکی از عناصر تشکیل دهنده‌ی "زن بودن" گیسوی بلند است. اما چرا وقتی زنان مو‌ی سر را کوتاه می‌کنند، بحث‌انگیز می‌شود؟ چرا موی کوتاه زن با پیش‌داوری‌های بسیاری همراه است؟

در بسیاری از جوامع موی بلند بخشی جدایی‌ناپذیر از "زن بودن" است، تا آنجا که اگر زنی موی سر را کوتاه کند، مورد سؤال قرار می‌گیرد. جالب اینکه در بسیاری از جوامع موی کوتاه زنان با پیش‌داوری‌های عجیبی نیز همراه است.

برخی بر این باورند که بین کوتاه کردن مو و "جدایی" رابطه مستقیمی وجود دارد و زنانی که از شریک زندگی‌شان جدا می‌شوند در اولین فرصت موهای خود را کوتاه می‌کنند.

گرچه حالا در بسیاری از جوامع موی بلند برای مردان دیگر "زنانه" محسوب نمی‌شود، اما موی کوتاه برای زنان همچنان "مردانه" محسوب می‌شود.

بسیاری موی کوتاه را ناشی "عقده حقارت یا خودکمتر بینی" زنان دانسته‌اند.اما زنان قدرتمند جهان دقیقا عکس این مدعا را به اثبات رسانده‌اند. زنانی که با پشتکار و تلاش بی‌وقفه موفق شده‌اند در عالی‌ترین مقام‌های سیاسی و مدیریتی اقتصاد، سکان‌های پرمسئولیتی را در دست بگیرند.

اا

بیهوده نیست که پانصد سال پیش "موی کوتاه و شمایل مردانه" یکی از اتهامات ژاندارک، قهرمان ملی فرانسه در جنگ‌های صدساله با بریتانیا بود. آن زن دلیر توسط دستگاه کلیسا محاکمه و به آتش کشیده شد.

فق5ق

جالب اینکه وقتی موسیو آنتوان، آرایشگر فرانسوی در سال ۱۹۰۹ مدل موی کوتاه برای زنان را احتمالا برای نخستین بار ارائه کرد، گفت که الگوی او برای این مدل مو ژاندارک بوده است.

لاا

کوکو شانل، که در دنیای مد اثر زیادی برجای گذارده نیز از معدود زنانی بود که در دهه ۱۹۲۰ میلادی جرأت کردند موی خود را کوتاه کنند.

در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که مدل موی کوتاه در نسل جوان و سرکش آن‌دوران رواج یافت و سینما در آن نقش مهمی ایفا کرد. 

در هالیوود آندری هپبورن نیز از هنرپیشگانی بود که حتی در دهه ۱۹۵۰ با موی کوتاه در فیلم‌هایش ظاهر می‌شد.

7غ67

اما همین سینما هم می‌‌تواند "طبق قرارداد" زنان را از مدل موی کوتاه منع کند. "اما واتسون" طبق قراردادی که با شرکت تهیه‌کننده فیلم به امضا رسانده بود اجازه نداشت در مدت فیلم‌برداری فیلم "هری پاتر" در ایفای نقش "هرمینه" موهایش را کوتاه کند.

به‌نظر می‌رسد همه پیش‌داوری‌های اجتماعی هم از این نکته نشات می‌گیرند که موی کوتاه زنان را شبیه مردان می‌کند.

جالب اینکه تصمیم به کوتاه کرده مو با بحث "اعتماد به نفس" زنان هم پیوند خورده است.

چرا نباید موی کوتاه همانقدر زنانه باشد که موی بلند زنانه پنداشته می‌شود؟

لاا

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط