جشنواره بین المللی بالن آلبوکرک :

جشنواره بین المللی بالن آلبوکرک بزرگترین جشنواره بالون هوای داغ در دنیا محسوب میشود.این جشنواره 9 روز ادامه دارد و در آن 750 بالن به هوا میروند. این جشنواره واقع درآلبوکرک در نیو مکزیک در آمریکا است.

تاریخچه

برنامه ها

کی و کجا

این جشنواره از سال 1972 راه اندازی شد. در ابتدا این جشن به خاط سال گرد تاسیس رادیو KOB Radio بود. مدیر این رادیو آقای دیک مک کی از دوست خود آقای سید کاتر که تنها مالک بالن در شهر نیو مکزیکو بود خواهش کرد که برایاین جشن از بالن او استفاده کند. این دو نفر به بحث درباره ی این ایده پرداختند و با کمک آقای اسکار کرتز به این نتیجه رسیدن که چند بالن دیگر هم در این مراسم شرکت دهند. آنها از کسانی که صاحب بالن بودند خواهش کردند تا در این جشن شرکت کنند. جمعا 23 بالن دار موافقت خود را اعلام کردند ولی به علت بد بودن آب و هوا تعدادی از آنها به موقع نرسیدند. بنابر این 13 بالن در آن روز دور هم جمع شدند.

سال بعد این جشن به عنوان یک جشنواره میزبان بالن های بیشتری بود و در سال 1975 به عنوان یک جشنواره بین المللی تصویب شد. بعد از مدتی تاریخ این جشنواره از از ماه فوریه به ماه اکتبر تغییر یافت. در سال 2000 تعداد 1019 بالن برای مسابقات ثبت نام کردند. همین موضوع باعث شد که با تصویب قانونی در هر سال فقط اجازه ورود 750 بالن به داخل جشنواره در سال 2001 صادر شود.

سحرگشت:

در سال 1978 ولین گشت سحر انجام شد. دو بالن سوار کالیفرنیایی سیستمی را طراحی کردند که به آنها اجازه پرواز در شب را می داد به همین منظور آنها قبل از طلوع صبح به پرواز در آمدند و تا هنگامی که هوا آنقدر روشن شود که بتوانند مسیر فرودشان راببینند در هوا ماندند. این پرواز مورد توجه بقیه بالن سواران قرار گرفت چرا که برای آنها پیشبینی ای از وضعیت آب و هوا  و سرعت باد میکرد.

پرواز هماهنگ:

یکی از بزرگترین اتفاقات این جشنواره به پرواز در آمدن صدها بالن به طور همزمان و در یک مسیر به خصوص است .راهنمایان پرواز  که به نام گورخر (به علت داشتن ظاهر سفید و سیاهشان) معروف هستند آنها را راهنمایی میکنند تا به هماهنگی بیشتری به راهشان ادامه دهند.

دید هنرمندانه:

بسیاری از هنرمندان از صحنه ی پرواز بالن ها استفاده میکنند و آن را بر روی بوم نقاشی یا دوربین خود ضبط میکنند و بقیه نیز میتوانند حتی از حیاط خانه خود این منظره را ببینند.

نمایش شکل های خاص:

یکی از پر طرفدار ترین بقش جشنواره به نمایش گذاشتن بالن ها به شکل های خاص و زیباست. چراکه خانواده ها میتوانند ببینند بالن ها چقدر میتوانند متفاوت و زیبا باشند. از جمله معروف ترین طرح های این بالن ها طرح گاوشیرده، قوطی نوشابه ، انواع حیوان ها،واگن قطار و دیگر اشکال است.

بالن های درخشان:

در این جشنواره بالن هایی هستند که از جای خود بلند نمیشوند و فقط در شب ها به خاطر سوخت پروپانشان میدرخشند.

بازی ها و مسابقات:

در این جشنواره مسابقاتی همچون مسابقه سرعت یا مسافت نیز بر پا میشوند. یکی دیگر از این برنامه ها پرواز همزمان بالن کشور های مختلف و تکان دادن پرچم هایشان بر روی هوا است.

در پارک جشن بالون درآلبورک، نیو مکزیک آمریکا، اوایل ماه اکتبر

تالار وحدت ،تالار رودکی ،مرکز همایشهای برج میلاد، تالار اصلی تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران، فرهنگسرای ارسباران(هنر)، ایوان شمس، سالن پژوهشکده فرهنگ ،هنر و معماری
مکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاری
آداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسوم