جشنواره بین المللی فیلم ونیز :

جشنواره فیلم ونیز برندگانش را شناخت

تاریخچه

اخبار

برنامه ها

کی و کجا

برندگان

جشنواره فیلم ونیز، قدیمی ترین و یکی از بزرگ ترین جشنواره های سینمایی جهان محسوب می شود. این جشنواره نخستین بار در سال 1932 میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره هایی مانند کن و برلین از مهمترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان است.

فیلم 'چهارشنبه 19 اردیبهشت' ساخت وحید جلیلوند تنها نماینده سینمای ایران که در جشنواره بین المللی فیلم ونیز شرکت کرده است، دوشنبه شب اکران شد.
این فیلم داستان مردی به نام جلال است که با انتشار یک آگهی در روزنامه های صبح تهران اعلام می کند که قصد بخشش 10 هزار دلار به یک مستمند را دارد. افراد زیادی جمع شده و پلیس مداخله می کند. جلال تصمیم می گیرد که به طور تصادفی یک نفر را از میان درخواست ها انتخاب کند، اما دو زن، یکی دختر نوزده ساله ای به نام ستاره که حامله است و یکی هم لیلا، نامزد سابق او دست بردار نیستند.
فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، برای نخستین بار در سی وسومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را در بخش 'نگاه نو' دریافت کرد.

جشنواره فیلم ونیز متشکل از چهار بخش 'ونیز 72' ، 'افق ها ' ، 'نخستین اثر' و 'ونیز کلاسیک' است.
مجموعا 21 فیلم در بخش مسابقه این جشنواره به رقابت با یکدیگر برای کسب جایزه شیر طلایی پرداختند.

همچنین 16 فیلم در بخش خارج از مسابقه، 18 فیلم در بخش افق ها و 16 فیلم کوتاه نیز اکران شد. در بخش ونیز کلاسیک نیز 20 فیلم بلند که از این تعداد 18 فیلم بازسازی شده اند به نمایش گذاشته شد.

هفتاد و دومین دوره از جشنواره فیلم ونیز به مدیریت 'البرتو باربرا' از روز چهارشنبه 11 شهریور آغاز و تا روز 21 شهریورماه ادامه داشت.

جایزه شیرطلایی بهترین فیلم سال به فیلم سینمایی «از دور دست» به کارگردانی «لورنزو ویگاس» از کشوار ونزوئلا اعطاء شد.

جایزه بهترین کارگردانی نیز به «پابلو ترپرو»،فیلمساز آرژانتینی، برای فیلم «قبیله» اعطاء شد.

همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن امسال به ترتیب به «فابریسه لوچینی» برای فیلم «هرمین» و «والری گالینو» برای فیلم «به عشق ما» اعطاء شد.

فیلم «هرمین» همچنین علاوه بر جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برنده جایزه بهترین فیلمنامه سال شد.

جایزه بزرگ هیأت داوران نیز به طور مشترک به فیلم آمریکایی «انومالیسا» ساخته مشترک «چارلی کافمن» و «دوک جانسون» و فیلم ترکیه «دیوانگی» ساخته «امین آلپر» رسید.

تالار وحدت ،تالار رودکی ،مرکز همایشهای برج میلاد، تالار اصلی تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران، فرهنگسرای ارسباران(هنر)، ایوان شمس، سالن پژوهشکده فرهنگ ،هنر و معماری
مکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاریمکان برگزاری
آداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسومآداب ورسوم