جشن سده بزرگترین و کهن ترین جشن باستانی

جشن سده بزرگترین و کهن ترین جشن باستانی

برگزاری جشن سده امسال 1394 در كوشك ورجاوند

زرتشتيان تهران جشن سده بزرگترین و کهن ترین جشن باستانی را در بهمن ماه امسال 1394 در كوشك ورجاوند برگزار كردند.

اين جشن با همكاري سازمان جوانان زرتشتي تهران (فروهر) و انجمن زرتشتيان تهران در بهمن ماه امسال 1394 برگزار شد.

سده

هموطنان زرتشتی در جشن سده به نشانه شکرگزاری نعمت های خدادادی دور هم جمع شدند و به اجرای برنامه های مختلف پرداختند. همچنین شرکت کنندگان در این آئین با ایجاد تلی از هیزم و خار آتش برافروختند که این کار به اعتقاد ایرانیان باستان بازمانده سرما را از بین می برد.

سده

جشن سده یا «سده سوزی» چهل روز پس از شب یلدا از سوی هموطنان زرتشتی برگزار می شود و کرمان یکی از مناطقی است که از دیرباز این جشن در آن برپا می شده است.

سده

جشن سده جشني بزرگ نزد ايرانيان بوده و هست و اين جشن ضمن اينکه با سرور و شادي همراه است، نمونه کامل يک جشن اصيل و تمام عيار ايراني نيز بشمار مي آيد.

به گواه متون تاريخي، سده جشن پيدايش آتش است. روايات متعددي هست درباره دليل برگزاري اين جشن توسط ايرانيان باستان؛ در برخي از روايات تاريخي آمده است که چون صد روز که از زمستان بزرگ مي‌گذشت ايرانيان جشن سده را برپا مي‌کردند.

سده

مردم در گردآوردن هیزم با یکدیگر مشارکت می کنند و بدین ترتیب جشن سده، جشن همکاری و همبستگی مردمان است. در ایران باستان و میان زرتشتیان، این جشن نزدیک غروب آفتاب با آتش افروزی آغاز می شود و امروز هم با همان سنت کوه هایی از بوته و خار و هیزم در بیرون شهر فراهم و پس از نیایش آتش زده شد. عکس های خسروپرخیده عکاس مهر از برگزاری این مراسم در تهران را در زیر می بینید.

سده

سده

سده

سده

سده

سده

سده

سده

سده

سده

سده

سده

سده

 

دیدگاه
*


* ارسال

مقالات مرتبط